H0m RhB Ge 4/4 II 615 Ellok "Klosters", DCC digitaal sound - Bemo 1358 115 Bemo 1358115
Bemo
Locomotieven, Treinen, Elektrische Locomotieven, Digitaal DCC, DC (2-Rail), gelijkspanning
H0m RhB Ge 4/4 II 615 Ellok "Klosters", DCC digitaal sound - Bemo 1358 115
26 jaar na de indienststelling van de eerste elektrische draaistellocomotief van de RhB, de Ge 4/4 I 601-604 met een vermogen van 1184 kW, zette de thyristorgestuurde Ge 4/4 II 611-620 nieuwe standaarden in het treinvervoer op de metersporige sporen van Graubünden in 1973. Deze moderne machines met 1700 kW vermogen en een maximale snelheid van 90 km/u werden geïntroduceerd ter vervanging van verschillende series van de eerste generatie elektrische locomotieven met stangaandrijving, die niet meer voldeden aan de huidige prestatie- en snelheidseisen. Ze volgden op twee bouwvoertuigen die eerder waren aangeschaft met thyristortechnologie en zes voorstedelijke treinwagons; de ervaring van BLS met hun standaardspoor Re 4/4 speelde ook een rol bij de ontwikkeling.
De tien machines, gebouwd door SLM/BBC en geschilderd in groen, voldeden aan de gestelde eisen en benaderden bijna het prestatiebereik van de zesassige en zwaardere Ge 6/6 II 701-707. Dankzij hun meervoudige besturing konden de zwaarste treinen in dubbele tractie worden vervoerd op het hoofdnet, waardoor de machines geschikt waren voor sneltreinen, regionale diensten en goederenvervoer. Een tweede serie werd geïntroduceerd in 1984, bestaande uit 13 Ge 4/4 II 621-633, die al in de kleur rood werden geleverd. Net als andere locomotieven uit de Ge 4/4 I- en Ge 6/6 II-series kregen ze eenarmige stroomafnemers en werden ze gedoopt.
Met de omschakeling van de Arosa-spoorlijn naar wisselspanning in 1997 en de aanschaf van stuurstandrijtuigen werd het werkgebied niet alleen uitgebreid, maar werd ook een belangrijke bijdrage geleverd aan het economische woon-werkverkeer op verschillende delen van de route. Het uiterlijk van de locomotieven veranderde slechts licht gedurende ongeveer 50 jaar in dienst, met gemoderniseerde pantograafcontacten, extra dakisolatoren, rechthoekige koplampen, extra achteruitkijkspiegels en wijzigingen aan de elektrische en pneumatische koppelelementen aan de voorkant. Sinds 2007 zijn sommige machines voorzien van opvallende reclamelabels.
Modeldetails:
Gegoten chassis en versnellingsbak
Replicatie van de machinekameruitrusting
Op het chassis gemonteerde veersystemen
LED-koplampen 3+1 wit
LED-cabineverlichting (digitaal schakelbaar)
Geluidsvoorbereiding
Aandrijving en stroomverbruik via alle assen
Remslangen, verwarmingskoppelingen en stuur inbegrepen voor zelfmontage.
Tijdperk: III
Lengte inclusier buffers: 149 mm
Digitale interface: MTC21

Sku | 205946 |
---|---|
Artikelnummer | |
EAN | 1358115 |
Merk | Bemo |
Schaal | H0m - 1:87 |
Eigenschappen | DC (2-Rail) |
---|