H0 DRG Zuurflessenwagen Z [P] "BASF", tijdperk II Brawa 49326
Brawa
DR/DRG (Duitsland), Goederenwagens, Treinen
H0 DRG Zuurflessenwagen Z [P] "BASF", tijdperk II
Bedrijfsnummer: Mainz 514 666 [P]
Voor het vervoer van agressieve vloeistoffen, zoals zuren, waren tankwagens lange tijd ongeschikt. Hoewel er al in de jaren twintig van de vorige eeuw tanks waren met een rubberen bekleding, werden over het algemeen potwagens gebruikt voor het transport van dergelijke goederen. De wagonfabrikanten gebruikten meestal het onderstel van de verenigingsbouw met een asafstand van 4,00m of 4,50m en plaatsten daarop tien of twaalf stenen potten met elk 1000 - 1200 liter inhoud. De potten worden op hun plaats gehouden door houten en rubberen inzetstukken, de zijwanden zijn verstevigd met diagonale stutten. De bodem is licht hellend om gemorst lading beter te laten weglopen en is gedeeltelijk bedekt met bitumen of loodplaten. Er is een houten loopbrug tussen de potten. De potten worden afgesloten met rubberen of houten stoppen. Een hoge voorkant beschermt het personeel op het remmersplatform, wat verplicht is bij voorzichtswagens. Veel kleine of grote chemische bedrijven hadden dergelijke wagens als privéwagens bij de betreffende spoorwegdirectie ingehuurd. In Duitsland schonk Degussa in 1985 haar laatste potwagen aan het spoorwegmuseum in Bochum-Dahlhausen. Bij de Duitse spoorwegen waren in 1990 nog potwagens in gebruik, meerdere verenigingen hebben bewaarde wagens in hun bezit, onder andere in Aschersleben, Magdeburg en Staßfurt.
Lengte incl. buffers: 106,9 mm
Datum Toegevoegd | 235348 |
---|---|
Artikelnummer | BRA49326 |
EAN | 4012278493268 |
Merk | Brawa |
Schaal | H0 - 1:87 |
Eigenschappen | DR/DRG |