H0 GÜW G10 DB III, Kölner Kandis
Tariefvoorwaarden enerzijds en technische omstandigheden anderzijds leidden ertoe dat alle nationale spoorwegbeheerders overdekte goederenwagens ontwikkelden met bijna dezelfde afmetingen en laadgewichten. Het betrof wagens met een wielbasis van 4,5 m, een lengte over buffers van 9,3 m voor ongeremde wagens, een laadgewicht van 15 ton, later 17,5 ton, en een vloeroppervlakte van ongeveer 21 vierkante meter. Deze goederenwagenconstructie werd de belangrijkste en meest gebouwde overdekte goederenwagen ooit, oorspronkelijk aangeduid met het typeaanduiding Gm. De meest voorkomende van deze nationale spoorwegwagens was het Pruisische modelblad IId8, waarvan alleen al 47.533 werden gebouwd. Na de oprichting van de Duitse Staatsbahn Wagen Verband (DWV) in 1909 werd hieruit de Verbandswagen Bauart A2 ontwikkeld. Hiervan werden vanaf 1911 in totaal maar liefst 121.770 exemplaren gebouwd. Hiermee was het wereldwijd de meest gebouwde overdekte goederenwagen. Tot in het begin van het tijdperk 3 domineerde deze wagen het beeld van Duitse goederentreinen. Door twee wereldoorlogen werden deze wagens over heel Europa verspreid, er was geen Europese spoorwegbeheerder waarbij deze wagens niet op zijn minst tijdelijk werden ingezet.
Lengte incl. buffers: 107,2 mm
Datum Toegevoegd | 235158 |
---|---|
Artikelnummer | BRA50962 |
EAN | 4012278509624 |
Merk | Brawa |
Schaal | H0 - 1:87 |
Eigenschappen | DB |