H0 GÜW G10 DB III, Würth
Tariefvoorwaarden aan de ene kant en technische omstandigheden aan de andere kant leidden ertoe dat alle nationale spoorwegbeheerders gesloten goederenwagens ontwikkelden met bijna identieke afmetingen en laadvermogens. Het ging om wagens met een wielbasis van 4,5 m, een lengte over de buffers van 9,3 m voor ongeremde wagens, een laadvermogen van 15 t, later 17,5 t, en een vloeroppervlakte van ongeveer 21 vierkante meter. Deze goederenwagenconstructie werd de belangrijkste en meest gebouwde gesloten goederenwagen ooit, oorspronkelijk aangeduid met het type Gm. De meest voorkomende van deze nationale spoorwegwagens was die volgens het Pruisische modelblad IId8, waarvan alleen al 47.533 werden gebouwd. Na de oprichting van de Duitse Staats Spoorweg Wagen Vereniging DWV in 1909 werd hieruit de verenigingswagen van het type A2 ontwikkeld. Hiervan werden vanaf 1911 in totaal maar liefst 121.770 exemplaren gebouwd. Hiermee was het wereldwijd de meest gebouwde gesloten goederenwagen. Het domineerde tot in het vroege tijdperk 3 het beeld van Duitse goederentreinen. Door twee wereldoorlogen werden deze wagens over heel Europa verspreid, er was geen Europees spoorwegbeheer waarbij niet op zijn minst tijdelijk dergelijke wagens werden ingezet. Lengte incl. buffers: 107,2 mm
Datum Toegevoegd | 235152 |
---|---|
Artikelnummer | BRA50954 |
EAN | 4012278509549 |
Merk | Brawa |
Schaal | H0 - 1:87 |
Eigenschappen | DB |