H0 GÜW G10 DR IIIa, Sächs.Union
De tariefvoorwaarden enerzijds en technische omstandigheden anderzijds zorgden ervoor dat alle spoorwegmaatschappijen gecoverde goederenwagens ontwikkelden met bijna dezelfde afmetingen en laadgewichten. Het waren wagens met een wielbasis van 4,5 m, een lengte over buffers van 9,3 m bij ongeremde wagens, een laadgewicht van 15 t, later 17,5 t en een vloeroppervlak van ongeveer 21 vierkante meter. Deze type goederenwagen werd de belangrijkste en meest gebouwde gecoverde goederenwagen ooit, ze droegen oorspronkelijk het typeaanduiding Gm. De meest voorkomende van deze spoorwegmaatschappijwagens was die volgens het Pruisische modelblad IId8, waarvan er alleen al 47.533 werden gebouwd. Na de oprichting van de Duitse Staatsbahn Wagen Verband DWV in 1909 werd hieruit de verenigingswagen van het type A2 ontwikkeld. Deze werd vanaf 1911 in een totaal aantal van maar liefst 121.770 exemplaren gebouwd. Hiermee was het wereldwijd de meest gebouwde gecoverde goederenwagen. Het domineerde tot in het vroege tijdperk 3 het beeld van de Duitse goederentreinen. Door twee wereldoorlogen werden deze wagens over heel Europa verspreid, er was geen Europese spoorwegmaatschappij waarbij niet op zijn minst tijdelijk dergelijke wagens werden ingezet. Lengte incl. buffers: 110,3 mm
Datum Toegevoegd | 235312 |
---|---|
Artikelnummer | BRA50705 |
EAN | 4012278507057 |
Merk | Brawa |
Schaal | H0 - 1:87 |
Eigenschappen | DR/DRG |