H0 K.P.E.V. Bagagerijtuig Pg pr IIa 4, tijdperk I Brawa 48367
Brawa
Diverse Spoorwegmaatschappijen, Goederenwagens, Treinen
H0 K.P.E.V. Bagagerijtuig Pg pr IIa 4, tijdperk I
Bedrijfsnummer: Breslau 3124
Tot in de jaren 20 van de vorige eeuw werden goederentreinen bij alle Duitse spoorwegmaatschappijen handmatig geremd. De bemanning van de trein bestond daarom, naast het locomotiefpersoneel, uit een treinleider als hoogste autoriteit, een pakkistmeester, conducteurs en rangeerders, evenals meerdere remmers. De remmers waren verantwoordelijk voor het remmen van de trein, het rangeren tijdens tussenstops, het uitwisselen en verwerken van vrachtdocumenten van de vervoerde goederen. Daarvoor was er achter de locomotief een begeleidingswagen, die diende als rijdende werk- en verblijfsplaats. Alleen de remmers moesten tijdens de rit plaatsnemen in een van de remmershuisjes. Als afronding van de eigen ontwikkeling schafte de KPEV voor het eerst in 1913/14 Pwg aan volgens het modelblad pr IIa13a. Na het einde van de Eerste Wereldoorlog koos men dit ontwerp als vervanging van de oude of ontbrekende begeleidingswagens van de meeste Duitse staatsspoorwegen. Zo werden er van de tweede herziene editie van het modelblad tot 1929 meer dan 7000 Pwg gebouwd en verspreidden ze zich niet alleen in het voormalige KPEV-gebied, maar ook in Baden en Beieren, Württemberg en Saksen. Naar verluidt verwijderde de DRB vanaf eind jaren 30 de doorlopende loopplanken en handgrepen vanwege een poging tot overval op een trein. Andere verbouwingsmaatregelen nog voor het begin van de oorlog waren versterkingen van het wagenkastframe en het verwijderen van het raam in de laaddeur.
Lengte incl. buffers: 97,8 mm
Datum Toegevoegd | 235402 |
---|---|
Artikelnummer | BRA48367 |
EAN | 4012278483672 |
Merk | Brawa |
Schaal | H0 - 1:87 |
Eigenschappen | Diverse Spoorwegmaatschappijen |