H0 KPEV Bagagewagen Pg, tijdperk I Brawa 49428
Brawa
Diverse Spoorwegmaatschappijen, Goederenwagens, Treinen
H0 KPEV Bagagewagen Pg, tijdperk I
Tot de jaren twintig van de vorige eeuw werden goederentreinen van alle Duitse spoorwegadministraties met handremmen bestuurd. Tot de treinbemanning behoorde daarom naast het locomotiefpersoneel ook een chef-treinconducteur als hoogste gezagsdrager, een meesterpakker, treinconducteur en rangeerder en meerdere remmers. Deze personen waren verantwoordelijk voor het afremmen van de trein, voor het rangeren tijdens stops onderweg en voor het uitwisselen en verwerken van vrachtdocumenten van de vervoerde goederen. Hiervoor werd achter de locomotief een speciale begeleidende wagen meegenomen die dienst deed als rijdende werk- en recreatieplaats. Alleen de remmer moest tijdens de reis in één van de remmershutten verblijven. Als aanvulling op de eigen ontwikkeling schafte de KPEV (Koninklijke Pruisische Spoorwegadministratie) in 1913/14 voor het eerst bagagewagens ("Pwg") aan volgens hoofdtekening pr IIa 13a. Na het einde van de Eerste Wereldoorlog werd dit ontwerp gekozen ter vervanging van de oude of ontbrekende begeleidende wagons van de meeste Duitse deelstaatspoorwegexploitanten. Zo werden er tot 1929 meer dan 7.000 "Pwg" gebouwd volgens de 2e herziene editie van de hoofdtekening en verspreidden ze zich niet alleen in de voormalige KPEV-regio, maar ook in Baden, Beieren, Württemberg en Saksen. Vanaf eind jaren dertig heeft de DRB de doorgaande treeplanken en het stuur verwijderd, vermoedelijk naar aanleiding van een poging tot overval op een trein. Bijkomende structurele wijzigingen, zelfs vóór het uitbreken van de oorlog, waren onder meer versterkingen van het frame van de wagenbak en het verwijderen van het raam in de deur van de opslagruimte.
Artikelnummer | BRA49428 |
---|---|
EAN | 4012278494289 |
Merk | Brawa |
Schaal | H0 - 1:87 |
Eigenschappen | Goederenwagens - Diverse Spoorwegmaatschappijen |