H0 DB Tenderloc BR 094 652 5, tijdperk IV zwart, digitaal sound (AC) ESU 31102
10% KORTINGESU
Stoomlocomotieven, Locomotieven, Treinen, Digitaal DCC, AC (3-Rail), wisselspanning, Digitaal MFX, DC (2-Rail), gelijkspanning
H0 DB Tenderloc BR 094 652 5, tijdperk IV zwart, digitaal sound (AC)
Geschiedenis:
De Baureihe 94.5-17 is een van de meest duurzame en succesvolle Pruisische locomotiefontwerpen. Haar oorsprong gaat terug tot 1906, toen de Koninklijke Spoorwegdirectie (KED) Erfurt aan het Pruisische Spoorweg-Centraalbureau de opdracht gaf een vijfschalige stoomlocomotief te ontwikkelen voor de steile trajecten in Thüringen. De T16, grotendeels ontworpen door de bekende locomotiefbouwer Robert Garbe, werd vanaf 1905 in 343 exemplaren gebouwd.
De versterkte versie van de T16, bekend als T16.1, werd tussen 1913 en 1924 geproduceerd en groeide uit tot echte universele locomotieven voor korte afstanden. Ze werden ingezet in heel Pruisen, Elzas-Lotharingen en vanaf 1920 in heel Duitsland. Tijdens de lange bouwperiode vonden diverse aanpassingen plaats. Vanaf 1921 kregen de T16.1-locomotieven een voedingsdom, waardoor de eerder bovenop de ketel geplaatste voorverwarmer werd verplaatst naar de zijkant naast de voorste zandbak.
Met een stoomverwarmingskoppeling konden de T16.1-locomotieven, vanaf 1924 aangeduid als BR 94.5-17, ook ingezet worden voor passagierstreinen. Dankzij de standaardisering van veel onderdelen werd vanaf 1927 de maximale snelheid verhoogd naar 60 km/u, wat hun inzetbaarheid verder vergrootte. Met een aslast van 17 ton was de BR 94 ook geschikt voor nevenlijnen met lichtere spoorconstructies. Daarnaast verving ze op de steile trajecten in Thüringen, uitgerust met een Riggenbach-tegendrukrem, zelfs de modernere maar te zware T20.
In de steile hellingdienst werden de ESU-modellen 094 652 en 94 1292 legendarisch. Beide locomotieven behoorden in de vroege jaren '70 tot de laatste in gebruik zijnde locomotieven van de DB en DR. De 94 1292, als museumlocomotief van de DB, toonde haar kracht tot 2005 op de Rennsteig en af en toe in de Eifel tijdens zware hellingdiensten.
Het model:
De T16.1 is de eerste stoomlocomotief van ESU en een meesterwerk van modelbouw. Het fijn gedetailleerde model bestaat grotendeels uit metaal en bevat een groot aantal apart aangebrachte onderdelen. Uiteraard zijn de modelgetrouwe verschillen nauwkeurig nageleefd. Een echte blikvanger zijn de wielen met dunne spaken, die zorgen voor een authentieke uitstraling. Het model wordt gepresenteerd met nagenoeg versleten radbanden, zodat de radsterren de correcte afmetingen behouden. Tegelijk is er voldoende ruimte om de spoorflenzen zo te ontwerpen dat een veilige werking op zowel twee- als drierailsystemen gegarandeerd is. Om compromissen aan het chassis te minimaliseren, is het model geschikt voor gebruik op bochten met een minimale straal van 420 mm.
Omdat deze locomotieven voornamelijk werden ingezet in de buurtgoederendienst en voor rangeren, zijn de modellen aan beide zijden uitgerust met een rangeerkoppeling in de standaardaansluiting. Bijpassende beugelkoppelingen met niet-magnetische beugels worden meegeleverd. Het model produceert bovendien realistische rook uit de schoorsteen, die as-sensor-gestuurd is en synchroon loopt met de rijbewegingen en het LokSound-systeem.
Bij het ontwerp van de geluiden hebben we nauwgezet naar het origineel geluisterd. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om tijdens een bergafwaartse rit via een functietoets de geluiden van de Riggenbach-tegendrukrem na te bootsen. Ook de verschillende akoestieken van lucht- en voedingspompen zijn natuurgetrouw gereproduceerd. Het rangeren gebeurt modelgetrouw met aan beide zijden brandende rechteronderlantaarns. Bij de Pruisische variant kan het derde frontsein worden ingeschakeld om het Zg 7 (Gegenzugsignal) te tonen. Voor het eerst zijn de lantaarns, waar van toepassing, vrijstaand uitgevoerd in een seriemodel.
Een bijzonder detail is dat bij het geluid van het scheppen van kolen in de vuurkist, de vuurkistverlichting synchroon opgloeit, wat een indrukwekkend visueel effect geeft.
Techniek:
Gehuis en chassis grotendeels van metaal
Apart aangebrachte onderdelen van messing en kunststof
Vrijstaande handrails en lantaarns voor maximale details
Federbuffers voor een realistisch uiterlijk
Automatische koppeling in standaardaansluiting volgens NEM 362
Klokankermotor met vliegwiel voor soepele en krachtige aandrijving
Vijf aangedreven assen via koppelstangen
Twee antislipbanden voor optimale tractie
Universele elektronica geschikt voor twee- en drierailssystemen
Verlichting:
Verlichte bestuurderscabine
Rangeren met speciaal ranglicht
Vuurbaklicht met warmwitte LED's
Besturing via ESU LokSound 5 decoder met hoogwaardige luidspreker
“PowerPack”-condensator voor ononderbroken stroomvoorziening
Rookgenerator:
Belastingafhankelijk
Ventilatorgestuurd
Achssensor-gestuurd met temperatuurregeling
Automatische rangeerkoppeling voor veelzijdig gebruik
Lengte over buffers: 145,5 mm
Minimale bochtstraal: 420 mm
LET OP: Deze locomotief rijdt niet goed op DC. Alleen geschikt voor AC (3-Rail) gebruik!
Sku | 118435 |
---|---|
Artikelnummer | |
EAN | 4044645311028 |
Merk | ESU |
Schaal | H0 - 1:87 |
Eigenschappen | AC (3-Rail) |
---|