Onze regels voor service en reparaties

Reparatie en onderhoud van rijdend materieel

 

Onderhoudsbeurt

Elke locomotief heeft op een gegeven moment onderhoud nodig. Ons wordt regelmatig gevraagd wanneer een onderhoudsbeurt nodig is. Dit is sterk afhankelijk van a) hoe vaak er met de locomotief gereden wordt en b) welk model het is. De richtlijn hiervoor is dan ook dat wij aanraden naar uw locomotief te laten kijken als deze niet lekker meer rijdt, of rare geluiden maakt en regelmatig stil blijf staan. Dit is ongeacht de leeftijd van de locomotief, ook een nieuw exemplaar kan een druppel olie nodig hebben!

Prijsstelling

De prijs van een onderhoudsbeurt is vastgesteld op € 50,- incl. onderzoek en excl. eventuele onderdelen 

Werkzaamheden

Er wordt een schoonmaakbeurt uitgevoerd, en uw locomotief wordt volledig getest. Eventuele kleine onderdelen zoals slipbanden, slepers, koolborstels, lampen worden vervangen*. 
*Let op! Dit brengt additionele kosten met zich mee.

Reparatie & restauratie 

Als er meer nodig is dan alleen onderhoud, doen we altijd eerst een prijsopgave. Uiteraard krijgt u van ons altijd een eerlijk advies, een locomotief moet het namelijk wel waard zijn om te repareren.

Onderzoekskosten

De onderzoekskosten bedragen per model altijd € 20,00, tenzij anders met u is afgesproken.
Dit bedrag wordt uiteraard in mindering gebracht als wij voor u de opdracht mogen uitvoeren.

Waarom berekenen wij onderzoekskosten?

Vaak bij oudere modellen kan het voorkomen dat wij de nodige tijd besteden om een probleem te lokaliseren. Daarbij kan het dan voorkomen dat er essentiële onderdelen benodigd zijn die mogelijk niet meer verkrijgbaar zijn bij de desbetreffende fabrikant. Hierdoor kunnen wij dan niet presteren maar hebben er de nodige tijd van onderzoek in zitten. Daarom berekenen wij naar redelijkheid hiervoor een bijdrage in de door ons gemaakte kosten.

Digitaal ombouwen locomotieven

Om digitaal te kunnen rijden met een locomotief is de inbouw van een decoder essentieel.
Een decoder is een stuk elektronica waar in een uniek adres wordt geprogrammeerd.

Functies zoals verlichting, een rookgenerator, automatische koppelingen of een zwaailicht worden apart aan- en uit schakelbaar gemaakt. Ook is het mogelijk om locomotieven van een sound decoder te voorzien.

Voordat een decoder wordt ingebouwd, moet de locomotief natuurlijk in goede staat zijn.
De locomotief wordt dus vooraf gecontroleerd of deze zonder problemen rijdt.

Waar nodig wordt de decoder zodanig ingesteld dat alles optimaal functioneert.
Sommige locomotieven hebben bijvoorbeeld een oudere motor die anders reageert dan een nieuwer type. Wij configureren de decoder aan de juiste motorkarakteristiek. 

Prijsstelling DCC (gelijkstroom) locomotieven

Voor H0 gelijkstroom locomotieven en treinstellen van onder andere Fleischmann, Roco, Brawa, Liliput en Piko betaald u voor een (rij)decoder gemiddeld € 35,00.

Een sound decoder van het merk ESU kost € 99,95, welke door ons meestal gebruikt wordt.

Het arbeidsloon voor het inbouwen van een decoder (achteraf**) start vanaf € 30,00.

Voordat een decoder wordt ingebouwd, moet de locomotief natuurlijk in goede staat zijn.
De bijkomende kosten voor onderhoud zijn dan € 50,00.

Gemiddeld bedragen de totale kosten van ombouw (inclusief rij-decoder en eventueel onderhoud) ongeveer € 90,-.

Prijsstelling inbouw sounddecoder DCC (gelijkstroom) locomotieven

Met een sound-decoder ligt het bedrag dan nog ongeveer € 70,- hoger. Stoomlocomotieven zijn over het algemeen door hun constructie wat lastiger om te bouwen. Gemiddeld zijn de totale kosten van ombouw dan (inclusief decoder en eventueel onderhoud) € 150,-.

Om een betere inschatting van de kosten in uw geval te maken, kunt u ons bijvoorbeeld een lijst met uw locomotieven mailen (met artikelnummers), zodat we kunnen zien om welke modellen het gaat. Ook kunt u een afspraak met ons maken dat u bij ons langskomt in de winkel. Er zijn ook locomotieven die al digitaal voorbereid zijn, wat u meestal kan zien aan een teken op de doos of terug kunt vinden in de handleiding.

Prijsstelling AC (wisselstroom) locomotieven

Voor Märklin locomotieven geldt dat geschikte decoders vanaf € 40,00 leverbaar zijn.
Een sounddecoder van het merk ESU kost € 99,99, welke door ons meestal gebruikt wordt.
Uiteraard kunnen wij ook de originele Märklin sound decoders inbouwen.
De Märklin sound decoders starten vanaf € 109,95.

De oudere Märklin locomotieven hebben vaak nog een oude 3-polige motor, vaak zelfs met ronde koolborstels. Märklin biedt ter vervanging van de oude 3-polige motor speciale motorsets aan.
Deze motorsets bestaan uit een 5-polige hoogvermogen motor, een ankerplaat en een permanentmagneet zit. Deze sets kosten ongeveer € 50,- en zijn zeker de moeite waard, omdat uw locomotief dan beduidend beter zal gaan rijden.

Het arbeidsloon voor het inbouwen van een decoder achteraf** start vanaf € 30,00.

Voordat een decoder wordt ingebouwd, moet de locomotief natuurlijk in goede staat zijn.
De bijkomende kosten voor onderhoud zijn € 50,- excl. eventuele onderdelen.

Gemiddeld bedragen de totale kosten van ombouw (inclusief rij-decoder en eventueel onderhoud) € 80,-.

Prijsstelling inbouw sounddecoder AC (wisselstroom) locomotieven

Met een sound decoder ligt het bedrag dan nog zo’n € 80,00 hoger.

Belangrijk!

Heeft u recent (max 3 maanden geleden) een digitaal voorbereide locomotief bij ons gekocht?

U betaalt dan alleen de kosten van de decoder, de inbouw geschiedt onder service!

 

Werkzaamheden

Opmerkingen

Kosten

Onderzoek

 

€ 20,-

Onderhoudsbeurt

 

€ 50,- (Incl. onderzoekskosten)

Decoder inbouwen

Voorbereid model*

Gratis

Decoder inbouwen

Voorbereid model, achteraf**

€ 30,- (Excl. kosten decoder)

 

Kosten voor andere reparatiewerkzaamheden uitsluitend op aanvraag. Ons uurtarief is € 50,- Wij behouden ons het recht voor om reparaties te weigeren.

 

* Materieel gekocht bij Meijer en Blessing, aanschafdatum niet langer dan 3 maanden geleden.

** Materieel wat niet bij ons, of langer dan 3 maanden geleden, is aangekocht maar wel voorbereid is op decoder inbouw.

Copyright © 2020-nu Meijer & Blessing