1/35 US Tug Clarktor 6 mill-44 Dual Thundermodels 35306
De CMP Ford F30 met de No11 cabine.
Net als de Chevrolet-truck vóór en na hun operationele periode, werden de Ford F30's specifiek aangepast voor LRDG-woestijnoperaties. De cabine werd verwijderd voor een lager profiel, de motorkappanelen werden meestal weggegooid om meer koeling voor de motor en transmissie mogelijk te maken, een aftakasaandrijving luchtcompressor werd op de transmissie gemonteerd, een condensor werd toegevoegd die stoom uit de radiator condenseerde om water te besparen, rekken voor zandmatten en kanalen om de vrachtwagens uit zachte zand te bevrijden, Vickers MKI (geen waterkan en slang aangesloten, en de watermantel gevuld met olie) en Lewis geweren, evenals Boys antitankgeweerbevestigingen voor zelfbescherming en aanvallen, en zandbanden. Een ander kenmerk is dat deze vroege Ford-trucks waren uitgerust met Chevrolet ‘Banjo’-type assen vanwege Ford's aanvankelijke productieproblemen met hun assen. De verschillende soorten assen waren ontworpen om onderling uitwisselbaar te zijn op deze trucks.
Er waren 3 hoofdvarianten: de standaard patrouilletruck, de 37mm Bofors antitankkanontruck met een speciale kanonmontage in de achterbak, en de draadloze/navigatortruck uitgerust met een Bagnold-zonkompas, met een civiele Philips 635 radio-ontvanger voor het tijdsignaal dat nodig was voor nauwkeurige navigatie op de sterren, en de standaard No 11 draadloze set om inlichtingen terug naar de basis te sturen. Wanneer gebruikt met de Windom dipoolantenne gemonteerd op 4,6m palen, konden ze vaak een signaal over 1.000 mijl rechtstreeks terug naar Caïro 'skippen'.
De Ford F30's hadden het voordeel van vierwielaandrijving, een krachtigere 95PK V8-motor en een groter laadgebied vergeleken met de Chevrolet-trucks. Ze waren echter moeilijker te camoufleren vanwege hun hoogte, luidruchtiger met de 4x4-transmissie en V8-motor, zwaarder, hadden een kortere actieradius vanwege hun slechtere MPG (Miles per Gallon) en waren minder betrouwbaar. Sommige trucks hadden hun carrosserie 30 cm naar achteren verplaatst op het chassis voor een betere centralisatie van de lading over de achteras. Deze kunnen worden geïdentificeerd door 2 reservewielen gemonteerd tussen de carrosserie en de cabine.
Artikelnummer | THU35306 |
---|---|
EAN | 5391532331256 |
Merk | Thundermodels |
Schaal | 1:35 |
Eigenschappen | Afweergeschut, Rocket Launchers en Halfrupsvoertuigen |